چاپگر

چاپگرهای لیزری چگونه کار می‌کنند ؟

چاپگرهای لیزری چگونه کار می‌کنند

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می‌کند؟ مزایای پرینتر لیزری نسبت به پرینتر جوهر افشان؟ با یکی دیگر از سری مقالات تخصصی فنی تک در خدمت شما هستیم. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه متوجه بشین پرینتر لیزری چگونه کار می کند ابتدا تصویر پایین رو یکبار بادقت ببینید. و  بعد این مقاله رو بادقت بخونید تا کاملا متوجه عملکرد چاپگر های لیزری به زبان ساده بشین. امروزه دیگه ما می‌تونیم یه پرینتر لیزری رو تقریبا تو هر دفترکاری ببینیم. نمیدونم تا به حال به این فکر کردید که عملکرد و طرز کار پرینتر های لیزری چگونه هست؟ و طی چه فرآیندی یک برگ پرینت از‌‌ پرینتر شما بیرون میاد. یا از اون دسته آدم‌هایی هستید که بدون هیچ سوالی تو ذهنتون فقط برگه چاپ شده رو از روی پرینتر برمی‌دارید و به کارتون ادامه می دید؟

توی این مقاله سعی کردم عملکرد چاپگر های لیزری و تولید یک برگه چاپ شده رو طوری توضیح بدم که راحت همه بتونن درکش کنن.

نحوه کارکرد پرینتر های لیزری

فرآیند تولید یک برگه چاپ شده و عملکرد پرینتر های لیزری :

بارز‌ترین خصوصیت شناخت نحوه عملکرد یک پرینتر لیزری استفاده از پودر یا تونر به جای جوهر‌ هست. پس اگر هرجا یک دستگاه چاپ دیدید که داره با پودر کار می‌کنه بدونید از ‌‌‌‌مکانیزم‌ ‌لیزری‌ استفاده‌ می‌کنه. حتما تا حالا دیدید که برگه‌های چاپ شده وقتی از پرینتر بیرون میان داغ هستند. مثل نون که تازه از تنور نانوایی بیرون اومده گرم و تازه. شاید خنده دار به نظر برسه ولی واقعا میشه گفت که در واقع پرینتر ‌های لیزری یه تنور داخل خودشون دارند.

به این تنور اصطلاحا می‌گن فیوزینگ (fusing unit) که براتون دربارش بعدا توضیح میدم. برگردیم سر لیزر، در داخل پرینتر پرتو‌های نور و جریانهای الکترونیکی مثل یه رقص نور با هم درحال ترکیب شدن هستند. این پرتوها و جریان‌های الکتریکی میلیونها بایت اطلاعات با ارزش رو به تصویر تبدیل می‌کنند. تصویر هر چیزی، از یک نمودار گرفته تا عکس یه گربه.

فرآیند چاپ داخل چاپگر :

در واقع ما باید از دانشمندانی که الکتریسته ساکن (static electricity) ر‌ا کشف کردند و تونستند به خدمت بگیرنش ممنون باشیم. هنوز تا کاملا با طرز کار پرینتر های لیزری آشنا بشین راه زیاده، پس خوب دقت کنید. زمانی که کاربر دکمه پرینت رو در رایانه خودش فشار میده، کار پرینتر لیزری شروع میشه. در این مرحله چندین میلیون بایت اطلاعات به یک تراشه کوچک در چاپگر ارسال میشه. این تراشه، اطلاعات رو به یک تصویر دوبعدی آماده برای چاپ تبدیل می‌کنه. بعد دو قسمت هست که همزمان فعال می‌شن تا روند تبدیل یک تصویر دیجیتال رو به یک نسخه بصری شروع کنند.

اولی یک غلطک آلومینیو‌می تو خالی با‌‌ یک لایه نازک از تفلن روی سطحش هست. این غلطک معمولا سبز فیروزه‌ای یا آبی و گاهی قهوه‌ای رنگ هست. بهش میگن درام (drum) و توسط یه سیم به نام کرونا (corona wire) شارژ مثبت میشه. این درام حساس به نور ( photoreceptor ) رابط اصلی بین تونر (پودر) و کاغذ هست که با سرعت و زمان متناسب با حرکت کاغذ شروع به چرخیدن می‌کنه.

مرحله بعدی از نحوه کارکرد پرینتر های لیزری :

در همین موقع، لیزر شروع به تابیدن به یک آینه می‌کنه. این آینه نور رو در سراسر سطح درام میلیون‌ها بار در ثانیه انعکاس میده. وقتی پرتو لیزر‌ بعد از تابیدن به آیینه مقابلش به سطح درام منعکس میشه، دقیقا محل برخورد پرتوهای لیزر، شارژ مثبت خودشون رو از دست میدن و شارژ منفی میگیرن (جالبه بدونید اینها همون حروف و کلمات هستند).

حالا تونر (پودر) که بار الکتریکی مثبت داره جذب این قسمت‌های با شارژ منفی میشه. در نتیجه حروف مورد نظر شما برای اولین بار روی سطح درام شکل میگیره. حالا وقتش رسیده که حروف شکل گرفته از روی درام به روی کاغذ منتقل بشن. کاغذ سفید توسط یک کاغذ کش از سینی یا مخزن کاغذ به داخل پرینتر کشیده میشه. بعدش توسط غلطک داخل پرینتر، شارژ منفی می‌گیره.

این اختلاف شارژ مثبت و منفی جاذبه خیلی قوی ایجاد میکنه و باعث میشه تونر روی درام، به سرعت روی کاغذ منتقل بشه. حالا دیگه کاغذ شما با نوشته‌های روش از طریق غلطک‌های ترانسفر داخل دستگاه حرکت میکنه. تا اینجا با بخش مهمی از طرز کار پرینتر های لیزری آشنا شدید. اگه دوست دارید یک بار دیگه با خودتون نحوه کارکرد پرینتر های لیزری رو تا این مرحله مرور کنید تا با آمادگی ذهنی بیشتری سراغ مرحله آخر بریم.

و اما معجزه الکترو استاتیک :

خب دوستان باید بدونید عملکرد چاپگرهای لیزری و تونری مثل جوهری نیست که خشک بشه. در حال حاضر به خاطر جاذبه الکترو‌استاتیکی که روی کاغذ هست عملیات خشک کردن انجام میشه. اگر قبل از تکمیل مرحله آخر پرینترتون رو خاموش کنید و کاغذ رو از زیر کارتریج در بیارید، می‌بینید که اصطلاحا نوشته هاتون خامه. یعنی اگر انگشتتون رو روی نوشته‌ها بکشید پاک میشن.

حالا مرحله آخر نحوه کارکرد پرینتر های لیزری چیه ؟

مرحله آخر از عملکرد چاپگر های لیزری ، واحدی به اسم فیوزر (fuser) که تشکیل شده از یک غلطک پرس و یه هیتر (heater) هست. همونطور که از اسمش پیداست، کارش حرارت دادن هست (همون تنور پرینتر)، اونم تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد.

در این مرحله تونرها که درواقع جنسشون از پلاستیک هست، ذوب میشن و به کاغذ می‌چسبن. بعد دیگه کار تمومه و کاغذتون از دستگاه خارج میشه. به همین دلیل هم هست که گرمه. وقتی کاغذ خارج میشه، درام دوباره ریست میشه و شارژ مثبت میگیره. مازاد تونر هم توسط یه قطعه بنام بلید که توی کارتریج هست از سطح درام پاک میشه. و حالا پرینتر برای تکرار این فرآیند برای چاپ بعدی آمادست. این کل فرآیندی بود که یک کاغذ طی می‌کنه تا نوشته دلخواه شما روش چاپ بشه. البته این فرآیند چاپ به زبان ساده بیان شد.

مزایای پرینتر لیزری نسبت به جوهر افشان :

  • از مزایای پرینتر لیزری قابلیت چاپ تعداد بیشتری برگه در طول ماه می باشد.
  • کیفیت چاپ متون در چاپگر های لیزری دقیق تر از چاپگر های جوهر افشان هست. بنابراین چاپگرهای لیزری تک رنگ می‌تونن از لحاظ کیفیت و قیمت بهترین انتخاب برای انجام امور اداری باشن.
  • از دیگر مزایای پرینتر لیزری قابلیت شبکه سازی بالاتر نسبت به پرینترهای جوهر افشان می‌باشد.
  • پرینترهای لیزری نسبت به جوهر افشان قابلیت اطمینان و دوام بیشتری دارند.
  • سرعت چاپ در پرینتر لیزری چند برابر یک پرینتر جوهر افشان هست.
  • قیمت پرینتر های جوهر افشان نسبت به قیمت پرینتر های لیزری پایین‌تر به نظر می‌آید. اما با توجه به هزینه بالای کارتریج در چاپگر جوهر افشان، هزینه هر برگ چاپ شده در پرینتر لیزری به صرفه تر خواهد بود.

امیدوارم که این مقاله تونسته باشه کمکی به شما کرده باشه و متوجه شده باشین که پرینتر لیزری چگونه کار می کند ، بهتون پیشنهاد میکنم مقالات دیگه رو از بخش وبلاگ فروشگاه فنی تک مطالعه بفرمایید. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *